Mäntsälän Seta mukana kannanotossa: Suomi tarvitsee sateenkaaripoliittisen ohjelman!

Sateenkaari-ihmisiin kohdistuva vihapuhe, syrjintä ja epäasiallinen kohtelu ovat selvästi lisääntyneet Suomessa. Sitä torjumaan tarvitaan koko valtionhallinnon laajuinen sateenkaaripoliittinen ohjelma. Mäntsälän Seta yhdessä yli 60 muun kansalaisjärjestön kanssa on allekirjoittanut kannanoton.

Kielteinen kehitys näkyy arjessa, mutta myös poliittisessa keskustelussa ja päätöksenteossa Pride-tapahtumien vastustamisena, kouluissa annettavan sateenkaaritiedon vastaisina aloitteina ja sateenkaarijärjestöihin kohdistuvana poliittisena mustamaalaamisena. Tällainen kehitys on hälyttävää ja vaarantaa yhdenvertaisuuden toteutumisen. Tällaista toimintaa on ilmennyt myös Mäntsälässä.

Suomessa tarvitaan sekä lainsäädännöllisiä että politiikkatason toimia sateenkaari-ihmisten oikeuksien vahvistamiseksi. Suomi on ainoa Pohjoismaa, jolta puuttuu valtionhallinnon laajuinen, systemaattinen sateenkaaripoliittinen ohjelma. Tämä on merkittävä puute, jonka korjaaminen ei voi enää odottaa. On aika siirtyä passiivisuudesta aktiivisuuden aikaan sateenkaari-ihmisten oikeuksien ja hyvinvoinnin vahvistamiseksi.

Lisätietoja ja lista kannanoton allekirjoittaneista järjestöistä